Despre costume si rochii

Published on

Pictura aduce cunoasterii costumului un element esential: culoarea. Din Antichitate exista putine exemple de picturi, insa frescele egiptene si etrusce, decoratiunile vaselor grecesti completeaza informatiile oferite de sculpturi. Predominanta artei religioase in Evul Mediu face rare reprezentarile personajelor obisnuite, iar personajele sfinte apar cu o imbracaminte conventionala, situata in afara timpului. Umbrelele semanau cu cele din zilele noastre: o bucata rotunda de stofa pe un cadru format din betisoare ce puteau fi stranse si intinse. Uneori erau ornate cu franjuri. Daca umbrelele erau prea mari, ele erau purtate de sclavi ce mergeau in spatele stapanelor lor. Umbrelele au fost folosite si la procesiunile religioase.


Noutatile costumului calatoreau o data cu ambasadorii si soldatii. Austeritatea maiestuoasa a costumului spaniol ne da o imagine fidela a spiritului ce domnea la Curtea lui Filip al II-lea, unde pe hainele negre se purtau bijuterii stralucitoare. Spanioloaicele, si o data cu ele femeile din toata Europa, au renuntat la marile decolteuri patrate, iar spaniolii au lasat de o parte pour- point-urile deschise la gat. Rezultatul nu e, de multe ori, fericit din punct de vedere estetic; voind sa-si arate refuzul fata de pret-a-porter, „spargatoarele de moda" dovedesc ca au nostalgia unui trecut sigur intr-o lume nesigura si ca traiesc cu spaima in fata viitorului, chiar daca ele spun ca isi exprima doar dezgustul fata de societatea de consum (care de altfel a inceput sa fabrice cu convingere haine retro).


Nasturii mai erau folositi drept piese de orfevrarie, fiind cusuti pe haine ca ornamente. Puteau fi si simpli, confectionati din lemn acoperit cu stofa. in secolele al XVI-lea si al XVII-lea nasturii au jucat un rol decorativ pe rochiile femeilor. Pourpoint-urile masculine erau inchise de la guler pana in talie prin nasturi desi. De altfel, este normal ca regimurile ce se considera egalitare sa impuna un costum uniform. China maoista a preconizat costumul de panza albastra, format din pantaloni si camasa cu guler drept pentru ambele sexe. Toti reformatorii care cunosc legaturile invizibile dintre om si imbracamintea lui s-au legat de problema costumului. Mai multe pe modabarbati.shutterfly.com


Rochia lunga a profesorilor universitari de azi este legata tot de anumite functii ce dau ideea de demnitate publica.O data cu Revolutia franceza s-au atribuit tinute speciale fiecarei functii oficiale, poate pentru a se castiga autoritate si pe planul costumului. Noile uniforme create ne par astazi adevarate mascarade. Totusi, astazi, din cauza dificultatilor de a obtine culoarea tcelet, se poate spune ca doar celelate doua prescriptii au ramas in vigoare. De aici obiceiul evreilor de a verifica pana si firul tesaturii, pentru a fi siguri ca nu atrag, chiar fara voie, supararea divina. Asadar, costumul evreiesc poate fi orice vesmant decent care nu arata corpul, mai exact care ascunde toate zonele erogene si parul (rochia femeilor trebuie sa fie pana la genunchi, iar manecile pana la cot) si care, evident, nu incalca poruncile din Pentateuc.

To be informed of the latest articles, subscribe:
Comment on this post